Jak obniżyć opłaty notarialne przy zakupie nieruchomości?
Zakup nieruchomości jest dużym wydatkiem, sama cena często mocno obciąża budżet przeciętnego człowieka. Dodatkowo trzeba zapłacić wcale nie małą sumę różnych opłat u notariusza. Dlatego wiele osób zastanawia się, jak obniżyć opłaty notarialne przy zakupie mieszkania, domu lub działki.
Opłaty notarialne przy zakupie nieruchomości są nieuniknione. Mogą one stanowić nawet 3% ceny zakupu domu lub mieszkania. Większość osób negocjuje jedynie cenę ze sprzedającym, nie wiedząc, że koszty ponoszone u notariusza również można częściowo obniżyć.
W tym wpisie chciałam wam pokazać, jak można to zrobić.
Co składa się na opłaty notarialne?
Opłaty notarialne można podzielić na 4 części:
1. Taksa notarialna
Wynagrodzenie notariusza za dokonanie określonej czynności notarialnej. Minister rozporządzeniem ustala stawki taksy, obowiązują one na terenie całego kraju. Opłaty notarialne są zróżnicowane w zależności od ceny nieruchomości. Poniżej prezentuję maksymalne stawki taksy notarialnej w 2018 roku:
Należy pamiętać, że jeżeli kupując nieruchomość korzystacie z kredytu hipotecznego, bank przed wypłatą pieniędzy na konto sprzedających, będzie wymagał wpisania hipoteki w księdze wieczystej nieruchomości.
Jak wpisać hipotekę?
1.Wpis hipoteki w akcie notarialnym zakupu nieruchomości.
W takim przypadku wniosek wieczystoksięgowy składa za was notariusz. Koszt opłaty wniosku wieczystoksięgowego wyniesie 200 zł i 19 zł podatku od czynności cywilnoprawnych – koszty te płacicie u notariusza. W związku z tym musicie opłacić taksę notarialną, która wynosi maksymalnie ¼ wysokości taksy notarialnej zgodnie z przedstawioną tabelą powyżej + 23% VAT.
Ważne jest to, że taksę za hipotekę liczymy od wartości hipoteki, a nie od wartości nieruchomości.
2. Wpis hipoteki przez kredytobiorcę na podstawie własnoręcznie podpisanego wniosku.
W takim przypadku wy jako kupujący i jednocześnie kredytobiorca, składacie osobny wniosek w sądzie wieczystoksięgowym.
W tym celu potrzebne jest wam oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku oraz umowa kredytowa.
Samodzielne złożenie wniosku o wpis hipoteki jest możliwe tylko na dokumentach bankowych. Opłaty sądowe związane ze złożeniem wniosku wyniosą, podobnie jak w poprzednim przypadku 200 zł (płatne w sądzie) i 19 zł podatku od czynności cywilnoprawnych (płatne w urzędzie skarbowym).
Koniecznie musicie złożyć deklarację o zapłaconym podatku od czynności cywilnoprawnych PCC-3 w urzędzie skarbowym.
2. Podatki
Po pierwsze, jako kupujący, jesteście zobowiązani uiścić podatek VAT od naliczonej taksy notarialnej. Podatek ten kształtuje się na poziome 23%.
Po drugie, jesteście również zobowiązani do opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości przedmiotu transakcji.
Podatek ten pobiera od was bezpośrednio notariusz. Następnie on przekazuje pieniądze do właściwego urzędu skarbowego.
Jeżeli zakup nieruchomości jest finansowany kredytem hipotecznym, powinniście jeszcze uwzględnić podatek w wysokości 19 złotych za ustanowienie hipoteki na rzecz banku.
3. Opłaty sądowe
Opłaty sądowe są to opłaty, które należą się sądowi za wnioski o zmianę wpisów w księdze wieczystej:
- zmiana dotycząca właściciela nieruchomości – 200 zł,
- koszt utworzenia nowej księgi wieczystej – 60 zł,
- wniosek wieczystoksięgowy o wpis hipoteki na rzecz banku – 200 zł.
4. Opłatę za wszystkie odpisy aktu notarialnego
Odpisów jest zwyczajowo kilka, obowiązkowo do sądu wieczystoksięgowego, starosty, urzędu skarbowego, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz na życzenie stron dla kupującego i sprzedającego. Opłata ta wynosi 6 zł + 23% VAT za każdą rozpoczętą stronę dokumentu.
Podsumowując, koszty notarialne są nieuniknionym wydatkiem. Wysokość podatków czy opłat wieczystoksięgowych nie podlega negocjacji i nie ma sposobu, aby nie płacić ich w ogóle.
Czy warto negocjować z notariuszem?
Moim zdaniem warto! Zachęcam was również do tego, sprawdzali wysokość opłat notarialnych u kilku z nich.
Wspominałam wcześniej, że rozporządzenie określa wysokość maksymalnej taksy notarialnej.
Maksymalnej!
To oznacza, że notariusz nie może zażądać od was wyższego wynagrodzenia niż to ustalone w przepisach prawa.
Z doświadczenia wiem, że każdy notariusz inaczej nalicza swoje wynagrodzenie. Nie zawsze jest to maksymalna stawka.
Bardzo często są to niższe kwoty, jednak potrafią się one różnić w zależności od kancelarii o kilkaset złotych.
Dlatego warto przed umówieniem aktu notarialnego odwiedzić kilka kancelarii i poprosić o obliczenie wysokości opłat notarialnych.
Najlepiej, kiedy dostaniecie od nich rozpiskę ile wynoszą poszczególne opłaty oraz podatki, wówczas będziecie w stanie porównać kilka ofert.
A co z wpisem hipoteki?
Z pewnością, warto, abyście (jeżeli zezwala na to kredytujący was bank) sami dokonywali wpisu hipoteki w sądzie wieczystoksięgowym. Nie jest to nic trudnego, a dzięki temu unikniecie dodatkowych kosztów związanych z wynagrodzeniem notariusza za tę czynność.
Bardzo prawdopodobne jest to, że uda wam się zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.
Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi, następnym razem przy zakupie nieruchomości skorzystacie z moich wskazówek.
Dzięki temu zaoszczędzone środki będziecie mogli przeznaczyć na urządzanie nowego lokum.